BAJALICE SU KRATKE RITMIČNE REČENICE ILI DUGI NIZ STIHOVA KOJE SE IZGOVARAJU TOKOM RITUALA, OBREDA ILI MAGIJSKOG ČINA.
TEKST BAJALICE UGLAVNOM SE PRENOSI S KOLENA NA KOLENO ALI, NERETKO, VLAŠKA VRAČARA IZGOVORA ONO ŠTO JOJ, KAKO KAŽE, DIKTIRAJU UNUTRAŠNJI GLASOVI.
BAJALICE SE , U NEKIM SITUACIJAMA DOZIRAJU MRMLJANJEM I TIHO, A PONEKAD SE IZGOVARAJU OŠTRO, GLASNO I RAZGOVETNO, PA ČAK I TAKO DA REČI BUDU PRAĆENE UDARCIMA DRVENIM ŠTAPOM O METAL, DRVO, VODU, ZEMLJU ILI NJEGOVIM ŠIBANJEM KROZ VAZDUH. U TAKVIM SLUČAJEVIMA NAJVEĆU MOĆ MAĐIJANJU DAJU UPRAVO REČI I VRAČARA SE NADA DA ĆE SE SVE ONO ŠTO ONA ZAMISLI, PA ONDA IZGOVORI, VRLO BRZO REALIZOVATI.
TU VRSTU BAJALICA U TIMOČKOJ KRAJINI, KAŽE JASNA JOJIĆ, TRETIRAJU KAO KLETVU ILI U-ROK. DAKLE, NEŠTO ŠTO SE MORA DESITI U ODREĐENOM ROKU KOJI OPET ODREĐUJE ŽENA KOJA BAJE.
Borsko jezero iako veštačko često je mesto gde se i danas izvode rituali. Snaga je, misli se, u “taličnom tlu”. Na toj su lokaciji, dokazala je arheologija, ljudi još od praistorije živeli, radili, topili metal i izvodili razne religiozne obrede.
BAJANJE ZA PRIZIVANJE TRATORA
(više o Tratoru pročitajte u kategoriji Demoni vlaške magije na ovom sajtu)
Bajanje koje prati rituale sa Vodenim duhom razlikuje se od jednog do drugog terena. U selima borske opštine on se pomalja iz vode samo određenim magijskim formulama a tek se pri obredu niz vodu puštaju marame, hlebčići i sveće. Dr Zečević je međutim zabeležio da mnoge žene pre bajanja, u vodu bacaju metalne novčiće a potom baju sa devet zrna žita, devet gromulja soli i leskovim prutem.
Bajalica koja se izgovara na Timoku glasi :”Dolazim sa prutom od lešnika i dobrim konjem, dolazim sa torbicom dugom devet nokata, u njoj imam devet zrna ječma, devet zrna žita, devet končića od devet vrsta i srebrni novčić. Koliko kapi vode prsnulo, toliko đavola krenulo, đavola i đavolija, tartora i tartorica. Krenite kod onog ko je ukrao i naterajte ga da prizna tamo gde najviše sveta ima… Idite preko devet međa. Dobro vas hranim, dobro da žurite i da me izvestite…”
Kao i kod ostalih bajalica žena ne sme pogrešiti u izgovaranju reči. U suprotnom piše dr Zečević, veruje se da bi je odnela oluja ili bi skrenula pameću.
(Odlomci iz knjige Vlaška magija 1 I 2 Jasne Jojić)
KAKO DO KNJIGA
Originalne knjige „Vlaška magija 1“, „Vlaška magija 2“, „Čuda vlaške magije“, „Magija biljaka – i lek i amajlija“, „Magijski kalendar za crvena slova“, „Magijski kalendar za srećne dane“ i sve druge knjige čiji je autor Jasna Jojić naručuju se na telefone: 065/ 216-416-0
BAJANJE ZA TERANJE DEMONA BOLESTI
Tako je i primarijus dr Petar Paunković iz Zaječara zabeležio slučaj Dušanke Matić iz Rajca. Poznate po lečenju sa belim kanapom koji mora biti ispleten od čiste vune. Na kanap se naniže parče šuplje kosti, prst stare rukavice i žilica bele loze. Baje se jedanput kod određenog zapisa na drvetu ili stenu i dva puta na vodi. Po starom vlaškom običaju samo svetim danima, utorkom ili subotom po podne.
Tokom bajanja se ćuti, odnosno baje se u sebi a ne vikom, na glas ili šapatom, kako to obično biva kod Vlahinja. Potom bolesnik i vračara dođu do drveta u koji je urezan krst. Vračara obavije nanizani kanap oko bolesnika i da mu znak da priđe zapisu. Kada obiđe drvo vračara sa kanapa skida jednu po jednu relikviju koje su do tada pokupljale zlo i bacajući ih daleko izgovora :”Ako bude mukavica ja frljam rukavicu nek ide za njom”. Nakon drugog kruga, skidajući kost kaže: “Ako bude pokostica ja frljam kokalo nek ide za njim”. U trećem krugu skida se loza i njome se “frlja uložina”. Sa mesta zapisa odlazi se ćutke i sa istim rekvizitima radi se još dva puta na vodi. Kada se i u vodu pobacaju svi predmeti i sam kanap, zadnji je čin ovog rituala koji bi trebalo da sa bolesnika ukloni sve bolesti.(odlomci iz knjige „Vlaška magija 1 i 2“ Jasne Jojić)
PRAVILA BAJANJA: ISTOK – ZAPAD
Jedini period kada nije preporučljivo činiti uvid u dosuđeno stanje nekom pojedincu je vreme
nakon zalaska sunca. Tada se pojavljuju zli demoni koji, kako je često govorila Desanka Perić, i ne moraju baš sve da čuju. Noć je zato vrlo često rezervisana za samostalno dejstvo vračara, izgovaranje bajalica, izvođenje rituala i prizivanja Meseca i zvezda u pomoć.
Ne baje se ni ponedeljkom. Ali već sutradan a posebno utorkom, četvrtkom i subotom, vračare su u potpunosti spremne da pri me više desetina nesrećnika dnevno i da im pomognu. Vlaške vračare baju uz obavezno zevanje. Pri tom im koncentraciju, ima se utisak kvare najbeznačajnije stvari. Tako bi Radmila Novaković u sred mućkanja “leka” i izgovaranja očigledno užasno duge basme (nekako baš u trenutku kada bi se pacijentu učinilo da upravo zalazi u neki novi mističan svet), zastala. Zevnula bi i pogledala kroz prozor. Prokomentarisala bi kako je napolju eto, još uvek sunce… I kako god to drugi tumačili, samo minut kasnije zastala bi da počeša ruku ili kaže nekome da pristavi kafu. A potom bi sa iznenađujućom lakoćom nastavila da baje sa mesta gde je stala. Nasuprot tome čak i kada u sobi gde spravlja čini, desetina ljudi galami, ona se može u potpunosti isključiti. Bez greške ponavlja na stotine važnih stihova basme, izgovara je do kraja i još je dva puta ponovi.
Ovo su pravila duhovnog tretmana vračanja. Sve ostalo je stvar obreda koji se već po tradiciji izvode u različito vreme na raznim mestima
DREVNA GATANJA – 32 KARTE IZ STAROG EGIPTA, UPUTSTVO SA PET RAZNIH VRSTA GATANJA NA 49 STRANA I 8 AMAJLIJA ZA SREĆU, ZDRAVLJE, LJUBAV, NOVAC, USPEH I BLAGOSTANJE